torsdag 25. mars 2010

Yukigassen

Forrige helg gikk et av Vardø's største arrangementer gjennom året av stabelen - nemlig Yukigassen. Jeg hadde såvidt hørt om dette før jeg kom opp hit, men tror ikke arrangementet er så veldig kjent sørpå.
Yukigassen er ett snøballspill for lag, som kom til Vardø og Norge fra Sobetsu i Japan på slutten av 90-tallet. Sobetsu er en by som ligger nord i Japan, ikke så langt ifa den mer kjente byen Sapporo, og her ble denne vinteridretten utviklet på midten av åttitallet og er i dag en stor idrett i deler av Japan der det er vinter og snø. Dagens Yukigassen i Japan er en stor idrett med ca 1000 lag og ti tusen spillere. Det spilles seriesystem med sluttspill som avsluttes med et verdensmesterskap som foregår i midten av februar hvert år.
Yukigassen Norway i Vardø innehar eneretten til å utvikle og markedsføre denne idretten i Norge, og jeg tror det er planer om å vise det fram i andre deler av landet etterhvert.
Yukigassen i Vardø er et nordisk mesterskap, med deltagere fra Finland og Sverige i tillegg til norske lag.

Fredag kveld var det Yukishow i Kirkebakken, med underholdning og kunngjøring av puljeinndeling for de 40 lagene. Mikkel Gaup åpnet showet med "Yuki-joik", hehe..



Lørdag morgen var det høytidelig åpningsseremoni i Kirkebakken, med avlegging av ed og tenning av Yukigass-ild, før kampene startet på festninga.







Avinor på Svartnes stilte med lag - "Take off". Det ble tap i alle kampene, uten at de tok dèt spesielt tungt!


Nordiske mestere 2010 ble laget "Il tempo gigante" fra Kjøllefjord/Vardø.
Veldig moro å oppleve Yukigassen, men om jeg syns det er riktig å kalle det et idrettsarrangement er jeg ikke helt sikker på. Fokuset hos de fleste lå nok mer på "å vinne festen"..!!

Jeg har hatt veldig koselig besøk hele helga. Mette og Vebjørn kom oppover torsdag, og ble til søndag.










Ingen kommentarer: